-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۹) - ضد آبی ۲
26 شهریور 1383 21:13
... برای هر یک از فیلمها چهار ورسیون فیلمنامه وجود داشته است. و بعد یک به اصطلاح "ورسیون چهارم اصلاحشده" که فقط در ارتباط با دیالوگ بود ... من معمولا تمام یک روز را وقف دادن تغییراتی در دیالوگ میکنم. تمام روز با بازیگران دور هم مینشینیم و فکر میکنیم که آیا میشود دیالوگ بهتر و موجزتری نوشت و یا حتی دیالوگی را حذف کرد...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۸) - ضد آبی ۱
20 شهریور 1383 01:33
من یکسری شکایت هم از آبی کریشتف کیشلوفسکی دارم که چون هیچ مرجعی برای رسیدگی سراغ ندارم آنها را اینجا مینویسم. مصاحبهگر از ژانلویی ترنتینان میپرسد آن صحنهای که در انتهای قرمز قاضی بلیط را از والنتین میگیرد، میبیند و به او پسمیدهد به چه معناست. ترنتینان با خونسردی میگوید نمیدانم. "...- نمیدانید؟ - نه نمیدانم! -...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۷) - رفع ابهام
11 شهریور 1383 22:09
برگشتم. قبلا دو نفر همان دو مسألهاى را که امیر در کامنتش گفته، بهم گفته بودند. نگاهى به یادداشتهایم کردم و تقریبا مطمئن شدم نوع نوشتن من باعث ایجاد سوءتفاهم شده. لازم است توضیحى بدهم. اول در مورد این بحث استفاده از رنگ آبى در فیلم که گفتم بنظرم بیشتر نقش دکوراتیو دارد (مىبخشید که اینقدر این واژه را تکرار میکنم. کمى...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۶) - کاربرد رنگ آبی ۳
28 مرداد 1383 11:15
رنگبندی تصاویر بطور کلی، تحت تأثیر عوامل مختلف همچون اشیائی که در صحنه هستند، میزانسن، نحوه نورپردازی (نوع، تعداد منابع، شدت و زاویه نور، تکنیک نورپردازی و...) و احیانا فیلترهاست. البته برای من بعنوان تماشاگر عادی سینما، اینکه از حیث تکنیکی یک صحنه چگونه سرد یا گرم جلوه میکند خیلی مهم نیست. مهم، تشخیص چرایی آن است....
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۵) - کاربرد رنگ آبی ۲
25 مرداد 1383 17:42
رنگ آبی در جاهای مختلف و به روشهای گوناگون در آبی مورد استفاده قرار گرفته است. با یک نگاه سرسری من متوجه حداقل سه روش شدم. در روش اول، خیلی واضح و سرراست حضور رنگ آبی به پلان تحمیل میشود؛ مثل سکانسهای استخر . روش دوم، استفاده از چیزهای آبی رنگ در صحنه است و روش سوم، شاید بنوعی ترکیب دو روش قبلی باشد: رنگبندی کلی فضای...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۴) - کاربرد رنگ آبی ۱
20 مرداد 1383 19:22
رنگ آبی در فرهنگهای مختلف نشان چیزهای مختلفی است. آبی رنگ ایمان، حقیقت، صلح، بهشت و... است. اما از همه اینها مهمتر، آبی رنگ روح است. اگر بخواهیم روی اروپا متمرکز شویم، اروپای مرکزی آبی را رنگ وفاداری میداند و... آزادی. آنچه در اولین نگاه به چشم میاید اینست که همه آنچه که آبی در اینجا و آنجای جهان اشاره گر آنست، از یک...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۳) - پایان آبی ۲
17 مرداد 1383 22:06
درباره پایان آبی نکات پراکنده دیگری هم وجود دارند. یک: ژولی در معاشقه با اولیویه، از جهت نوع حرکات و همینطور محصور بودنش، شباهت زیادی به یک جنین دارد. اضافه کنید نور زیادی را که بصورتش تابانده شده تا همه اینها با هم، پاکی و تولد دوباره را نشان دهند. در همین سکانس نوزاد ساندرین را نیز از طریق مانیتور دستگاه سونوگرافی...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۲) - نوازنده فلوت
11 مرداد 1383 15:34
از چند دیدگاه میتوان حضور نوازنده فلوت در آبی کیشلوفسکی را بررسی کرد. مثلا، تا اواخر فیلم، نوای فلوت خلاف جهت سایر موسیقیهایی است که میشنویم. بقیه همه برای ژولی آزاردهندهاند و او از آنها فراری است، اما فقط فلوت است که ژولی را بخود جذب میکند. همانطور که در صحنهای که ژولی در پارک آرامش خود را بازمیابد، نوای فلوت را...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۱) - موسیقی آبی
3 مرداد 1383 19:54
آبی فیلمیست درباره موسیقی، ولی موسیقی آن نسبت به خیلی از فیلمهای درباره موسیقی (مثل موزیکالها یا بیوگرافیها) کمتر شنیده میشود. با این وجود آنچه حضور فعال موسیقی را القا میکند مدت زمانی که موسیقی روی تصاویر بوده نیست، بلکه نحوه بکاربردن آن است. زبیگنیو پرایزنر معمولا برای گذاشتن موسیقی روی تصاویر از الگوی کلاسیک...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۴۰) - پایان آبی ۱
29 تیر 1383 17:44
آخرین سکانس آبی کریشتف کیشلوفسکی، علاوه بر دومین همآغوشی ژولی و اولیویه یکسری مخلفات اضافی را هم در بر دارد. این سکانس به بیشتر آدمهایی که در طول فیلم دیدهایم نگاهی اجمالی میندازد. آخرین تصاویری که از مادر میبینیم به احتمال قوی گویای مرگ او هستند. لوسیل به همان زندگانی یکنواختش ادامه میدهد. او به ژولی گفته بود...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۹) - ساندرین
23 تیر 1383 22:19
سکانسی که برای بار اول ژولی با ساندرین (یا برعکس) دیدار میکند، نمونهای درخشان از نظر دیالوگنویسی است. دیالوگها تا حد ممکن خلاصه یا حذف شدهاند و حالات و حرکات چهره دو بازیگر جای آن را گرفته است. آنچه از دیالوگها باقی مانده، عصارهایست که جز تعریف قصه، بخوبی شخصیت ساندرین را بما میشناساند. ژولی ساندرین را صدا میزند:...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۸) - واندنبودنمایر ۲
20 تیر 1383 20:50
بهرحال، واندنبودنمایر در فیلمهای کیشلوفسکی نقشی فراتر از یک آهنگساز دارد. او واسطهایست برای تبیین روابط بین آدمها. در زندگی دوگانه ورونیک، ملودی کنسرتویی که ورونیکا اجرا میکند (در میمینور گمانم)، بعدا توسط ورونیک به شاگردانش تمرین داده میشود تا نشانگر همسویی تمام و کمال علایقشان باشد. در آبی، پاتریس فینال کنسرتو...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۷) - واندنبودنمایر ۱
16 تیر 1383 20:03
یان سیبلیوس فنلاندی، یکی از برجستهترین آهنگسازان قرن بیستم و جنبش رومانتیسم ملی است که در ساختههایش از آهنگهای محلی فنلاند الهام گرفته. شهرت سیبلیوس بخاطر پوئمسمفونیها و خصوصا، پوئمسمفونی کمنظیر مشهورش"فنلاندیا" است. فنلاندیا در زمان ساختهشدنش توسط حاکمان روسی فنلاند توقیف شد چون احساسات میهنپرستی مردم را بشدت...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۶) - دادگاه
10 تیر 1383 20:42
صحنههای دادگاه که در آبی و سفید مشترک هستند، از نظر من تنها یک برهمنهی سادهاند و نباید در پس آن دنبال تراشیدن تعابیر پیچیده و عجیب و غریب باشیم؛ دادگاه یک لوکیشن مشترک است نه چیز دیگر و گرچه سکانس دادگاه بین دو فیلم ارتباط برقرار میکند، اما بهرحال ارتباطات بین سه رنگ نسبت به ده فرمان کم رنگتر و قابل اغماضتر است....
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۵)
8 تیر 1383 22:03
This music is so beautiful. You can't destroy things like that. اینها آخرین جملاتی است که نسخهبردار محترم به ژولی در آبی (1993 - کریشتف کیشلوفسکی) میگوید. نحوه نقل قول مجری برنامه تلویزیون از ژولی، آگاهی از واقعیت تلخی به نام ساندرین، و همینطور اطلاع از قصد اولیویه در اتمام کنسرتوی ناتمام پاتریس، اعصاب ژولی را بهم...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۴) - ژولیت بینوش
1 تیر 1383 17:45
پدر ژولیت بینوش فیلمساز بود و خواهر بزرگترش Marion Stalens هم عکاس است که حتما بازی کوتاه او را در سرخ، در نقش دامپزشک دیدهاید . بینوش در 20 سالگی با گودار کار کرد. با ژان لویی ترنتینان در "ملاقات" و کمی بعد در "خصومت" (که با کارگردانش سر و سری داشت) با ژولی دلپی همبازی بود. در سال 1988 اولین(؟) فیلم انگلیسی زبانش...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۳) - شیشه و مادر
25 خرداد 1383 21:04
شیشه، در بسیاری از صحنههای آبی کیشلوفسکی فاصله بین طرفین آن را تداعی میکند. ابتدای فیلم، جاییکه ژولی از پس کشتن خودش برنمیاید، پرستار از پشت شیشه نگاهش میکند و وقتی میخواهد با او صحبت کند، جابجا میشود تا شیشه بینشان نباشد. در واقع شیشه مانند دیواری عمل میکند و نشاندهنده عدم امکان ارتباط بین اینور و آنور دیوار است....
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۲) - آنتوان
21 خرداد 1383 18:06
با دیدن ژولی سرخوش در پارک کمکم باورمان میشود که او در فراموشکردن دنیای قبل و لذتبردن از دنیای جدید مخلوقش در "سهرنگ: آبی" (1993 - کریشتف کیشلوفسکی) موفق شده. اما سناریو خیلی محترمانه به ما و ژولی میگوید: زککی! آنتوان، تلفنی از ژولی بخاطر امری مهم درخواست ملاقات میکند. ژولی پاسخ میدهد: "هیچی مهم نیس". ولی هست:...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۱) - سطل و پیرزن
17 خرداد 1383 21:28
موتیف به قطعه معمولا کوتاهی میگویند که ممکن است چندان چشمگیر نباشد اما تاثیرش مهمتر از خودش است. موتیف اینور و آنور در آهنگ حاضر میشود و یکی از عواملی است که به موسیقی، چه یک آهنگ سه دقیقهای و چه یک سمفونی، هویت میبخشد. موتیف باعث همبستگی اجزاء آهنگ هم میشود و این دقیقا کاری است که صحنه کوتاه پیرزن/ بطری در سهرنگ...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۳۰) - نور آبی
13 خرداد 1383 20:59
صدای بلند و ناگهانی کسی سبب میشود که یکهو از خواب "بپرید". اگر این را صامت فیلمبرداری کنیم چیز جالبی میشود: شما خوابیدهاید و بعد یکهویی بیدلیل از خواب میپرید. یک همچین چیزی در ابتدای آبی کیشلوفسکی (دقیقا قبل از حضور خبرنگار) رخ میدهد. کمکم نور آبی صفحه را اشباع میکند، ژولی ناگهان از خواب میپرد و همزمان موسیقی...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۹) - استخر
7 خرداد 1383 19:51
بخشی از گفتگوهای بین پزشک معالج و ژولی (که کریشتف کیشلوفسکی آنرا غیرضروری تشخیص داد و فیلمبرداری نکرد) به شگفتی پزشک از سلامت جسمی ژولی میپردازد و ژولی در جواب میگوید شنا میکنم. قطعا چهار نمایش استخر برای توجیه این حرف ژولی نیست و حتی بنظرم یکی از دلایل حذف این دیالوگها از آبی، تأکید شدیدتر روی نقش اصلی استخر است....
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۸) - نماهای ساکن
31 اردیبهشت 1383 20:11
کیشلوفسکی، آدمی که روی اینکه هر نما دقیقا باید چند ثانیه طول بکشد حساس است، آدمی که تمام استعدادش را صرف میکند تا حرفش را در مدت کوتاهتری و با پلانها و سکانسهای کمتری بزند، یکدفعه میاید و وسط فیلم آبی، دو دقیقه از فیلمش را (که زمان کمی هم نیست) به چیزهایی میگذراند که در نگاه اول معلوم نیست نشاندادن آنها به چه دردی...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۷)
27 اردیبهشت 1383 20:14
خب، سیاستهای جدید هاست محترم باعثشده که دیگر نشود در صفحات وب به فایلها لینکداد و در نتیجه مشاهده میفرمائید چه بلائی بر سر عکسهای اینجا آمده. تا وقتیکه یک هاست مفتی گلابی دیگر پیدا کنم و عکسها را بهش منتقلکنم، اگر احیانا احساسکردید الاولابد باید فلان عکس را ببینید، میتوانید URLش را در نوارآدرس copy-paste کنید ....
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۶) - معاشقه ۱
21 اردیبهشت 1383 12:00
(ادامه از یادداشت قبل:) ژولی از روی دفترتلفن شمارهای را میگیرد. "-الو؟ -من ژولیام، منو دوستداری؟ -آره" ...تا اینکه: "بیا، اگه میخوای. -الان؟ -آره همینالان. -مطمئنی؟ -آره" تق! ژولی تلفن را قطع میکند. بعد مشغول جمعکردن آت و آشغالهای روی زیرانداز میشود. کات به: مردی که داخل میشود همانی است که از اول فیلم دائم اینور...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۵) - آبنبات
17 اردیبهشت 1383 21:01
اگر اولین پلانهای آبی کیشلوفسکی را دوباره بخاطر بیاورید، همان اولها که ماشین دارد بسرعت توی بزرگراه حرکت میکند، دست آنا بیرون از پنجره ماشین، زرورقی را در برابر باد نگه داشته بود که نهایتا آنرا به آسمان و باد سپرد و در نمای بعد هم، چهره معصوم او را دیدیم (یعنی دومین و سومین نمای فیلم - عکس ). 20 دقیقه بعد در سکانسی...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۴) - نمایههای آزادی
13 اردیبهشت 1383 20:16
صحنهها یا تصاویر کوتاه بسیاری در آبی کیشلوفسکی هستند که بنحوی دلالت دارند بر آنچه فیلم در مورد آن است: آزادی. بعنوان مثال، چندبار در آبی تلویزیون و آنچه نمایش میدهد در کانون توجهات قرارمیگیرد. در اوایل فیلم ژولی مراسم بخاکسپاری پاتریس و آنا را از تلویزیون میبیند. او همچنین از طریق تلویزیون از وجود معشوقه پاتریس آگاه...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۳) - چلچراغ
6 اردیبهشت 1383 22:38
چلچراغ شیء مهمی در آبی کیشلوفسکی است و به راحتی نباید از کنارش گذشت؛ چه در فرم و چه در محتوا. اولین مشخصهای که در مورد چلچراغ جلب نظر میکند رنگ آن است که مانند بسیاری اشیاء دیگر در فیلم، آبی است. بعدا مفصل به حضور رنگها در سه رنگ خواهمپرداخت، بطور خلاصه رنگ آبی در آبی، برای من بیشتر از بار معناییاش، نقشی دکوراتیو...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۲)
3 اردیبهشت 1383 18:01
صحنههای بیمارستان به شرح هسته اصلی درام که مابقی فیلم بر اساس آن شکلگرفته، معرفی شخصیت اصلی و اندکی هم شخصیتپردازی میگذرند. اولین سکانس آبی کیشلوفسکی، پس از بیمارستان، با نمایی از یک مرد شروع میشود. این مرد را قبلا، وقتی در بیمارستان برای ژولی تلویزیون آورد، دیدهایم. ولی هنوز دقیقا نمیدانیم کیست و حتی اسمش را هم...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۱) - وقفهها
27 فروردین 1383 21:28
اگر آبی کیشلوفسکی را دیده باشید، تصدیق میکنید که 4 لحظه در فیلم هستند که غیرعادی و غیرمنتظرهاند؛ لحظاتی که ناگهان تصویر با یک فیداوت سیاه میشود و پس از چند ثانیه تامل در سیاهی مطلق مجددا با یک فیداین به فیلم بازمیگردیم و در طول این مدت تنها چیزی که جریاندارد موسیقی بشدت تاثیرگذار زبیگنیو پرایزنر است. اولین باری که...
-
سه رنگ کیشلوفسکی (۲۰)
17 فروردین 1383 23:15
زن پس از شکستن شیشه (و پرت کردن حواس پرستار) از قفسه داروها یک قوطی پر از قرص برمیدارد و با اطمینان و خونسردی تمام آنرا در دهانش خالی میکند. شاهد یک خودکشی (با انگیزهای موجه) هستیم و فقط یک گام از آن باقیمانده، بلعیدن. قرصها در دهان زن مانده و گویی زمان متوقف شده. بالاخره او قرصها را برمیگرداند. این خودکشی با همان...