بیمار روانی

The Master's Masterpiece

بیمار روانی

The Master's Masterpiece

دوش روانی ۳

(جوزف استفانو، نویسنده فیلمنامه:) صحنه دوش در آنچه من نوشتم به نماهای متعدد شکسته نشده بود. وقتی من فیلمنامه را نوشتم استوری‌بوردی وجود نداشت و فقط این مساله شرح داده شده بود که ماریون میرود دوش میگیرد و کسی با یک چاقو میاید تو و او را میکشد. توی کتاب گفته شده که سرش هم بریده میشود. من در توصیفم درباره صحنه قتل جوری نوشته بودم که مشخص شود قرار نیست کسی سر جنت لی را ببرد (!) و البته فکر نمیکنم هیچکاک واقعا چنین چیزی در ذهنش داشته. «هیچ» ایده‌های خیلی قدرتمندی درباره آن صحنه داشت، تا آنکه Saul Bass آمد و کار کشیدن استوری‌بورد را انجام داد.

(هیلتون گرین، دستیار کارگردان:) شنیده‌ام که ساول باس گفته که او صحنه دوش را کارگردانی کرده. میخواهم حالا این قضیه را تمام کنم. من برای هر ثانیه و هر فوت فیلمی که برای «روانی» فیلمبرداری شد سر صحنه بودم، و آقای باس هیچ صحنه‌ای را در فیلم کارگردانی نکرد. آقای هیچکاک همه صحنه‌ها را کارگردانی کرد.

(جنت لی، بازیگر نقش ماریون کرین:) در طول این سالها این شایعه قوت گرفته که ساول باس صحنه دوش را کارگردانی کرده بود. ببینید، برای کاری که آقای باس کرد همه چیز به نام او تمام شده، و واقعا هم کارش عالی بود. استوری‌بورد او، طرحهایی که داشت که نشان میداد دوش چگونه باید باشد، زوایا، و از این قبیل... هیچکاک و او روی صحنه بحث کردند. هیچکاک میگفت: «نشانم بده که از این زاویه چه شکلی بنظر میاید و از این یکی و از آن یکی، چون من میخواهم یک مونتاژ از اینها بسازم. نشانم بده که چه شکلی خواهد شد تا من بتوانم کات‌ها را در ذهنم داشته باشم.» و او [باس] طرحها را گرافیکی و خیلی زیبا کشید. بعلاوه، عنوان‌بندی او هم خارق‌العاده بود. ولی حالا بگوییم که او کارگردانی کرده؟ باید به شما بگویم که آن صحنه را کسی کارگردانی نکرد جز آقای هیچکاک.

و یادداشت بعد درباره این یادداشت خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد